Cara Memohon KWSP 10K One-Off
Cara Memohon KWSP 10K One-Off

Cara Memohon KWSP 10K One-Off

Apa Itu KWSP 10K One-Off?

Sebagai pekerja yang aktif membayar sumbangan KWSP, Anda mungkin telah mendengar tentang program KWSP 10K One-Off. Ya, program ini bertujuan untuk membantu pekerja yang terkena impak pandemik COVID-19. Pejabat KWSP memperuntukkan satu kredit 10 ribu ringgit Malaysia (RM) untuk menyokong tenaga kerja dalam menyediakan untuk kos yang berkaitan dengan pemulihan ekonomi dari pandemik COVID-19.

Program ini membolehkan pekerja dan pekerja yang bebas mengeluarkan sebahagian daripada simpanan KWSP mereka yang tersedia sebagai satu bayaran sekaligus bagi membantu mereka mengatasi kesulitan kewangan yang dihadapi akibat pandemik COVID-19. Namun, banyak pekerja masih tidak tahu cara memohon KWSP 10K One-Off. Berikut adalah beberapa langkah mudah untuk memohon KWSP 10K One-Off.

Bagaimana Cara Memohon KWSP 10K One-Off?

Untuk memohon KWSP 10K One-Off, pastikan anda memenuhi syarat berikut:

1. Anda harus berada dalam kategori berikut:

a. Terjejas secara langsung akibat pandemik COVID-19;

b. Terlibat dalam perniagaan yang terjejas akibat pandemik COVID-19; atau

c. Kehilangan pekerjaan akibat pandemik COVID-19.

2. Anda perlu membuat tuntutan atas kempen ini melalui i-Sinar

Dalam permohonan anda, anda perlu mengemukakan butir-butir berkaitan dengan kehilangan pendapatan, kos dan tanggungan kewangan yang anda hadapi akibat pandemik COVID-19. Ini akan membantu KWSP menilai permohonan anda.

Apa Yang Anda Buat Selepas Memohon?

Selepas permohonan anda disahkan, KWSP akan mengkreditkan jumlah yang diperlukan ke akaun bank anda. Jumlah ini boleh digunakan untuk apa saja, seperti kos keperluan harian atau membayar hutang.

Jangan lupa, dalam tempoh 1-3 bulan, anda perlu mengembalikan jumlah bayaran sekaligus kepada KWSP dalam beberapa kaedah. Anda boleh menyelesaikan bayaran balik dalam jumlah tertentu setiap bulan atau membayar balik dalam jumlah penuh dalam satu pembayaran. Ini akan diberitahu kepada anda oleh KWSP sekiranya permohonan anda disetujui.

Kesimpulan

Seperti yang disebutkan, program KWSP 10K One-Off bertujuan untuk membantu pekerja dan pekerja bebas yang terjejas oleh pandemik COVID-19. Pastikan anda memenuhi syarat-syarat yang diperlukan dan membuat permohonan atas kempen ini melalui i-Sinar. Sekiranya permohonan anda disetujui, KWSP akan mengkreditkan jumlah yang diperlukan ke akaun bank anda. Jangan lupa untuk membayar balik jumlah yang diberikan dalam jangka masa yang ditetapkan oleh KWSP.